communico Wiedza o komunikowaniu się

Artykuły i rozdziały monograficzne

A

2022

Osika, G. (2022). Industry 4.0: selected aspects of algorithmization of work environment. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, (155), 431–449. http://doi.org/10.29119/1641-3466.2022.155.27

Osika, G. (2022). Prawo do “własnych” danych w kontekście Smart City. In A. Kuzior, A. Kuzior (Ed.), Globalne konteksty poszanowania praw i wolności człowieka. Praca zbiorowa. 14 (Vol. 935, pp. 107–123).

Osika, G. (2022). Humanistic and Social Dimensions of Cobotization in The Context of Implementation Industry 5,0. Scientific Papers of Silesian University of Technology, (165), 259-274. http://doi.org/10.29119/1641-3466.2022.165.19


2021

Osika, G. (2021). Dilemmas of social life algorithmization – technological proof of equity. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, (151), 525–538. http://doi.org/10.29119/1641-3466.2021.151.36

Osika, G. (2021). Prawo do “własnych” danych. In A. Kuzior, A. Kuzior (Ed.), Globalne konteksty poszanowania praw i wolności człowieka : Praca zbiorowa (Vol. 914, pp. 113–125).

Osika, G. (2021). Communication competence as a support for implementation the Society 5.0 concept. In K. S. Soliman, K. S. Soliman (Ed.), Innovation management and information technology impact on global economy in the era of pandemic : Proceedings of the 37th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), 30-31 May 2021, Cordoba, Spain (pp. 8290–8298). International Business Information Management Association.


2020

Osika Grażyna (2020) Datafikacja – implikacje epistemologiczne, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, Polska Akademia Nauk – Instytut Filozofii i Socjologii, vol. R. 29, nr 3, 2020, s. 71-85, DOI:10.24425/pfns.2020.133975.

Osika Grażyna (2020) Dziwna współzależność zła i bezmyślności : O potrzebie rozwijania cnoty uważności, Filozofuj!, nr 5, 2020, s. 13-15.

Osika Grażyna (2020) Connexity jako element koncepcji Smart City – analiza wybranych aspektów na przykładzie polskich miast, W: Inteligentny rozwój inteligentnych miast / Jonek-Kowalska Izabela, Kaźmierczak Jan (red.), 2020, CeDeWu, ISBN 978-83-8102-407-5, s. 123-136.

Osika Grażyna (2020) Datafikacja środowiska pracy a prawa człowieka, W: Globalne konteksty poszanowania praw i wolności człowieka : Współczesne problemy i dylematy / Kuzior Aleksandra (red.), Monografia, [Politechnika Śląska], vol. 858, 2020, Politechnika Śląska, ISBN 978-83-7880-722-3, s. 235-247, 20 punktów

Osika Grażyna (2020) Wikiverse – między sacrum a profanum świata zwizualizowanej informacji, W: Obraz między sacrum i profanum / Kociuba M. T. (red.), Obrazy i Poznanie, vol. 3, 2020, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, ISBN 978-83-227-9425-8, s. 111-125.

2019

Hilarowicz, A., & Osika, G. (2019). Społeczny paradygmat rozwoju jako czynnik kształtujący nowe rozumienie pracy. Przedsiębiorczość I Zarządzanie20(6, cz. 3), 35–49.

Osika, G. (2019). Design user experience jako podstawa budowania relacji w sektorze kreatywnym. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Katowicach, (388), 122–133.

Osika, G. (2019). On hoping for hope: the search for homo esperans. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KulR. 32(4), 136–153. http://doi.org/10.12887/32-2019-4-128-08

Osika, G. (2019). Social innovations as support for Industry 4.0. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (141), 289–301. http://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.141.22

Osika, G. (2019). Algorytmiczne narzędzia analizy zawartości mediów – metametodologiczne refleksje. In I. Hofman & D. Kępa-Figura, I. Hofman & D. Kępa-Figura (Eds.), Współczesne media : Problemy i metody badań nad mediami (pp. 181–194).

Osika, G. (2019). Innowacje społeczne jako wsparcie dla Przemysłu 4.0. In P. Kuzior, P. Kuzior (Ed.), Rozwój społeczny wobec wartości. Etyka – Technika – Społeczeństwo : V Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa, Wisła, 25-27 września 2019. Księga streszczeń (p. 112).

Osika, G. (2019). Prawo do wiarygodnych informacji w mediach cyfrowych. In A. Kuzior, A. Kuzior (Ed.), Globalne konteksty poszanowania praw i wolności człowieka : Nowe trendy rozwojowe. Praca zbiorowa (Vol. 804, pp. 117–130).

Osika, G. (2019). Strategia konfirmacyjna jako kryterium zaufania. In M. Dróżdż, M. Dróżdż (Ed.), Zaufanie do mediów – między brakiem a naiwnością (Vol. 16, pp. 43–57).

2018

Osika, G. (2018). Jakość życia jako wskaźnik rozwoju społecznego : Analiza mierników. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (123), 355–370. http://doi.org/10.29119/1641-3466.2018.123.25

Osika, G. (2018). John Amos Comenius’s postulate of shaping of wise beings within the context of developing media competence. In A. Pastwa, A. Pastwa (Ed.), Contemporary challenges of education : values – norms – legislation (pp. 67–83).

2017

Osika, G. (2017). Analiza design user experience w kontekście inteligentnych specjalizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (105), 321–334. http://doi.org/10.29119/1641-3466.2017.105.24

Osika, G. (2017). Ból generowany społecznie. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KulR. 30(4), 87–101. http://doi.org/10.12887/30-2017-4-120-06

Osika, G. (2017). Czekając na osobliwość – o modelach interpretacji techniki. Filo-Sofija17(39/1), 65–78.

http://filo-sofija.pl/index.php/czasopismo/article/view/1154/1126

Osika, G. (2017). Kontynuując rozmowę W nawiązaniu do wypowiedzi Agnieszki Lekkiej-Kowalik O konsekwencjach dwuznaczności terminu “tożsamość osobowa” : Uwagi po lekturze książki Grażyny Osiki “Tożsamość osobowa w epoce cyfrowych technologii komunikacyjnych.” Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KulR. 30(1), 289–299. http://doi.org/10.12887/30-2017-1-117-18

Osika, G. (2017). Teoria kontroli niepokoju/niepewności W. Gudykunsta jako narzędzie przełamywania zachowań ksenofobicznych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (112), 297–308. http://doi.org/10.29119/1641-3466.2017.112.25

Osika, G. (2017). Ciemne strony samotności w społeczeństwie zinstytucjonalizowanej indywidualizacji. In J. Slosiar & E. Prsova, J. Slosiar & E. Prsova (Eds.), Filozofické formulácie zmyslu života (pp. 139–154). Vydav. Univerzity Mateja Bela – Belianum.

2016

Osika, G. (2016). Innowacje społeczne jako wsparcie dla inteligentnych specjalizacji – uwarunkowania komunikacyjne. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (95), 369–381.

Osika, G. (2016). Milczenie jako ucieleśniona praktyka tożsamościowa. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II Kul, (1), 36–48. http://doi.org/10.12887/29-2016-1-113-04

Osika, G. (2016). Praktyki tożsamościowe w epoce cyfrowych technologii komunikacyjnych. Transformacje Pismo Interdyscyplinarne, (1/2), 281–293. http://doi.org/10.7206/tr.1230-0292.18

Osika, G. (2016). Innowacje społeczne jako wsparcie dla inteligentnych specjalizacji – uwarunkowania komunikacyjne. In P. Kuzior, P. Kuzior (Ed.), Rozwój społeczny wobec wartości : Etyka – technika – społeczeństwo. II Międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja naukowa, 22-24 września 2016 r., Wisła. Social development towards values. Ethics – technology – society. Second international interdisciplinary scientific conference. Księga streszczeń (p. 93).

Osika, G. (2016). Polityka prywatności użytkowników nowych mediów – uwarunkowania kompetencyjne. In M. Drożdż, M. Drożdż (Ed.), Prywatność w Sieci – dobro osobiste czy społeczne (Vol. 13, pp. 88–101). Wydaw. Diecezji Tarnowskiej Biblos.

Osika, G. (2016). Prawo do bycia lagom. In A. Kuzior, A. Kuzior (Ed.), Globalne konteksty poszanowania praw i wolności człowieka : Nowe problemy i wyzwania. Praca zbiorowa (pp. 205–215).

2015

Knosala, B., Osika, G., & Rożałowska, B. (2015). Miasto jako dzieło sztuki : Kształtowanie przestrzeni miejskiej w perspektywie ontologii komunikacji. Transformacje Pismo Interdyscyplinarne, (1/2), 320–334.

Osika, G. (2015). Aksjologiczne dylematy inteligentnego rozwoju. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (85), 395–406.

Osika, G. (2015). Hiperczytanie jako struktura poznawcza. Lingua Ac Communitas, (25), 63–78.

Osika, G. (2015). Hipertekst – technologia umysłu. Zeszyty Prasoznawcze58(3), 639–649. http://doi.org/10.4467/2299-6362PZ.15.042.4244

Osika, G. (2015). “Zaludniona samotność.” In J. Slosiar, M. Dusko, & M. Palencar, J. Slosiar, M. Dusko, & M. Palencar (Eds.), Clovek a osamelost (pp. 60–75). Belianum. Vydav. Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

Osika, G. (2015). Dialog w mediach – warunki formalne : Herbert P. Grice na nowo odkryty. In Dialog w mediach od fikcji do show (Vol. 10, pp. 63–74). Wydaw. Diecezji Tarnowskiej Biblos.

Osika, G. (2015). Humanistyka jako napęd technologii. In Humanistyka : Księga pamiątkowa poświęcona pamięci Profesora Jacka Rąba (pp. 126–136).

Osika, G. (2015). Konsekwencje interpersonalne cyfrowych technologii komunikacyjnych. In E. Borkowska, A. Pogorzelska-Kliks, & B. Wojewoda, E. Borkowska, A. Pogorzelska-Kliks, & B. Wojewoda (Eds.), Przestrzenie komunikacji : Technika, język, kultura (pp. 57–68).

Osika, G. (2015). Praktyki tożsamościowe w erze cyfrowych mediów komunikacyjnych. In X Polski Zjazd Filozoficzny, 15-19 września 2015, Poznań, UAM : Księga streszczeń (pp. 492–493). Wydaw. Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Osika, G. (2015). Rzeczywistość zobrazowana : Co nam robią obrazy. In I. Hofman & D. Kępa-Figura, I. Hofman & D. Kępa-Figura (Eds.), Współczesne media : Medialny obraz świata (pp. 267–282). Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.

Osika, G. (2015). Świat wizualności spotęgowanej : Analiza epistemologicznych konsekwencji zwrotu piktorialnego. In M. T. Kociuba, M. T. Kociuba (Ed.), Obrazy i poznanie (pp. 47–57). Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.

2014

Osika, G. (2014). Podnoszenie kreatywności pracowników – konteksty społeczne. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (72), 155–164.

Osika, G. (2014). “Milczenie interpersonalne” jako warunek kształtowania holistycznych tożsamości osobowych. In A. Regiewicz & A. Żywiołek, A. Regiewicz & A. Żywiołek (Eds.), Milczenie : Antropologia – hermeneutyka (Vol. 1, pp. 449–458). Wydaw. im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza.

Osika, G. (2014). Naruszane między wierszami : Prawo do prywatności w sieci. In Globalne konteksty poszanowania praw i wolności człowieka : Prawne, filozoficzno-etyczne i społeczno-kulturowe perspektywy. Praca zbiorowa : 6 (pp. 135–144).

Osika, G. (2014). Tożsamość – jedno pojęcie, wiele desygnatów. In E. Borkowska & B. Wojewoda, E. Borkowska & B. Wojewoda (Eds.), Tożsamość Europejczyków (pp. 13–25).

Osika, G. (2014). Zaczarowanie na nowo? In Media a ponowne zaczarowanie świata : [Dokument elektroniczny] (p. E-book,29-44). Wydaw. My Book.

2013

Osika, G. (2013). Zaufanie – kapitał negocjacyjny. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (65), 293–305.

Osika, G. (2013). Analiza dysfunkcji interpersonalnych związanych z nowymi technologiami komunikacyjnymi. In Profilaktyka w przestrzeni publicznej : T. 1 (pp. 143–154). Wydaw. Scriptum.

Osika, G. (2013). Hipertekst jako efekt konwergencji mediów. In Problemy konwergencji mediów : T. 1 (pp. 177–186). Oficyna Wydaw. Humanitas.

2012

Hilarowicz, A., & Osika, G. (2012). Deinfluentyzacja jako warunek innowacyjnych organizacji – aspekty kulturowe. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja I Zarządzanie, (63a), 149–165.

Osika, G. (2012). Technologie medialne – czynnik ujednolicający czy różnicujący projekty toższamościowe jednostek. Via Commun., (1), 85–112.

Hilarowicz, A., & Osika, G. (2012). Uwarunkowania środowiskowe kreatywności pracowników. In Ekonomia kreatywności : Jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społeczno-gospodarczego (pp. 136–145). Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Osika, G. (2012). Akty komunikacji jako formalne warunki dialogu. In IX Polski Zjazd Filozoficzny, Gliwice – Katowice – Wisła, 17-21 września 2012 : Księga streszczeń (pp. 326–327).

Osika, G. (2012). Etyczne aspekty wpływu społecznego. In Odpowiedzialny biznes i konsumeryzm wyzwaniem XXI wieku : T. 1 (pp. 393–407). Wydaw. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu.

2011

Osika, G. (2011). Procesy innowacyjne w organizacji a koncepcja systemów informacyjnych Karla Weicka. Organizacja I Zarządzanie : Kwartalnik Naukowy, (1), 121–134.

Osika, G. (2011). Procesy i akty komunikacyjne : Koncepcje klasyczne i współczesne.

(2011). Bunt i reforma. Kraków: Homini.

Osika, G. (2011). Bunt jako czynnik równowagi społecznej. In Bunt i reforma (pp. 227–237). Homini.

2010 – 2000

Osika, G. (2010). Wielokulturowość jako antyglobalistyczna strategia tożsamościowa. In Studia nad wielokulturowością (Vol. 22, pp. 157–174).


Hilarowicz, A., & Osika, G. (2009). Podniesienie jakości relacji interpersonalnych w przedsiębiorstwie – koncepcja komunikowania S. Deetza. In Koszty jakości zarządzania kapitałem ludzkim a ryzyko personalne : Praca zbiorowa (pp. 193–200). Wydaw. Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego.


Osika, G. (2009). Analiza strategii przełamania pod kątem wykorzystania narzędzi komunikowania. In W kręgu resocjalizacji i wybranych zagadnień opiekuńczo-wychowawczych : [T. 1] (pp. 113–124). Gliwicka Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości.


Osika, G. (2001). Teoria działania komunikacyjnego J. Habermasa. Zarz. Wiedzą, (1), 122–143.


Osika, G. (2005) Ogólna charakterystyka procesu perswazji, Zesz. Nauk. PŚl., Org. Zarz., (),

https://pl.wikipedia.org/wiki/Perswazja

Osika, G. (2001). Teorie aktów mowy. Zesz. Nauk. PŚl., Org. Zarz., (6), 95–113.


Osika, G. (2000). Negocjacje – chraktystyka problemu. Zesz. Nauk. PŚl., Org. Zarz., (1), 55–63.


communico Wiedza o komunikowaniu się

Grażyna Osika

jestem komunikologiem

Bądźmy w kontakcie

Nazywam się Grażyna Osika, jestem nauczycielem akademickim i naukowcem. Całe moje życie zawodowe zajmuję się różnymi aspektami komunikacji społecznej.
3 ikona ORCID
4 ikona PBN
;)

communico